Årets Skolbibliotek

Inför årets nomineringar hade valkommittén fått in 22 anmälningar och det var Värmdö gymnasium som fick ta emot äran och utmärkelsen. De fick det bl.a. med motiveringen ”…priset går till en skola som arbetar klokt och kreativt på att utveckla sitt bibliotek. Hänsyn tas bl.a. till resurser, bemanning, elevmedverkan och bibliotekets roll i pedagogisk planering och dagligt arbete.”

Det var ett glatt och stolt gäng från Värmdö gymnasiebibliotek som tog emot utmärkelsen under en ceremoni vid stora scenen, under pågående skolmässa, Skolforum i Älvsjö,i november 2003.

Priset delades ut av Kalle Güettler, författare och ordförande för Nationella Skolbiblioteksgruppen*, och det består av ett författarbesök och ett diplom.

Margaretha Holstensson, bibliotekarie Värmdö gymnasium

Juryn bestod av: Maud Molander (LR), Lisa de Souza (Biblioteksföreningen) och Gerd Linder (Lärarförbundet). Värmdö gymnasium representerades av: Margareta Holstenson och Karin Runevad, bibliotekarier, och Lilian Broman och Fia Larsson (fn. tjänstledig) assistenter och förvaltningschef Ann-Kathrine Stenbeck.

Läs juryns pressrelease och motivering.
Läs nomineringsanmodan.