Årets Skolbibliotek 2004

Ett stort grattis till Fiskebäcksskolan i Göteborg, som utsetts till årets pristagare.
Mer om prisutdelningen

Författarbesök i vår?
På Skolformum hölls ett seminarium arrangerat av Nationella Skolbiblioteksgruppen om författarna och skolbiblioteken. Medverkade gjorde bl.a. Läsrörelsens kampanjgeneral Elisabet Reslegård, och hon lovade att Läsrörelsen ska göra ett nytt försök att få sponsorer till ett erbjudande om författarbesök till landets skolbibliotek. Egentligen hade de gett upp sina försök, men under seminariet flammade kämpaglöden upp igen hos Elisabet och hon bestämde sig på stående fot för att ta nya tag!

Barnboksakademin går med i Nationella Skolbiblioteksgruppen. Tidigare under hösten har både Svenska Förläggareföreningen och Minerva, sektionen för fackboksförfattare i SFF valt att gå med. Samtliga hälsas varmt välkomna!

Bemanna skolbiblioteken! heter en skrift som tagits fram av Nationella Skolbiblioteksgruppen.

Vill du få något infört på hemsidan? Idéer om vad som saknas? Skicka gärna synpunkter och kommentarer till Kia Gumbel, webbredaktör och representant i Nationella Skolbiblioteksgruppen.
E-post: kia.gumbel@kultur.stockholm.se